News Archiv

„Wir wollen informieren, aber auch unterhalten und Interesse an den Herausforderungen wecken, denen wir uns täglich stellen“, erklärt Stefan Nürnberger, der am Center for IT-Security, Privacy and Accountability (CISPA) zur Sicherheit von Betriebssystemen forscht und an der Saarbrücken Graduate School of Computer Science promoviert. Zusammen mit Gordon Bolduan, der für die Öffentlichkeitsarbeit des Saarbrücker Informatikstandorts zuständig ist, hat er ein Kommunikationskonzept entwickelt, [...]

PICASSO recommends the most appropriate soundtrack, fully automatically, from a user-provided music [...]

The „YAGO-NAGA“ project is an approach to make computers understand data as knowledge, thus extending the abilities [...]

We developed a novel mathematical approach that allows streak and time lines to be described using ordinary differential equations therewith overcoming the drawbacks of former [...]

Olga Kalinina combines genomic-, modeling-, and biophysics-based methods to assess the mutations observed in given sequences of viral proteins and infer their potential influence on the function of the protein. This enables suggestions for drug treatment of viral diseases.

We could improve the bounds of numerical steps needed to find an exact solution for polynomial systems by multiple orders of magnitude. Given present knowledge, [...]

For anaglyph 3D pictures we provide a backward compatible solution that is not unpleasant to look at without proper [...]

The interrelation between supply and demand is easily described as long as you have just one good. For the complicated calculations in an economy with many goods, many suppliers, and many buyers Ran Duan and Kurt Mehlhorn found a relatively simple combinatorial algorithm.

Processing „Big Data“ poses new challenges to computer science. At the Max Plack Institute for Informatics, we are investigating algorithms and systems to mine useful information from large, complex data sources efficiently and effectively.

Capturing motion pictures and representing them as 3d objects could until now only be efficiently performed by utilizing marker-based camera systems. Using new algorithms developed by Professor Theobalt and co-workers actors are no longer constricted by marker suits.

Um animierte Charaktere in Spielfilmszenen einzusetzen, haben Filmemacher bislang viel Aufwand betrieben: Beim sogenannten Motion-Capture-Verfahren tragen reale Schauspieler enge Anzüge mit Markern. Diese reflektieren Infrarotlicht, das von speziellen Kameras ausgestrahlt und empfangen wird. Die Bewegungen der Schauspieler werden danach mittels einer Software auf die animierten Figuren übertragen.


Was steckt hinter Begriffen wie „Cloud Security“, „Sicherheitslücke“ oder „Gedruckter Elektronik“? Wie kann man seine Privatsphäre im World Wide Web besser schützen und das auch noch verständlich ohne Formelzeichen erklären? Der Workshop „Schreiben über Informatik“ vermittelt das Handwerk. Über drei Tage hinweg vermitteln zwei zertifizierte Trainer den Teilnehmern, wie sie trockene wissenschaftliche Inhalte unterhaltsam und verständlich vermitteln können. Schwerpunkt des [...]
7374757677 ...
83»